فهرست مطالب

پژوهشنامه حکمت و فلسفه اسلامی - سال یازدهم شماره 42 (زمستان 1391)

پژوهشنامه حکمت و فلسفه اسلامی
سال یازدهم شماره 42 (زمستان 1391)

  • بهای روی جلد: 20,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1392/10/15
  • تعداد عناوین: 7
|
  • مسعود صادقی*، سیدمحمود موسوی صفحه 5
    صدرالمتالهین شیرازی و موسی بن میمون دو فیلسوف هستند؛ یکی از مکتب اسلام و دیگری از شریعت یهود که هر دو راجع به نبوت به تفصیل بحث کرده اند. بعد از مقایسه میان دیدگاه آن دو به دست می آید که شباهت های این دو دیدگاه بیشتر از تفاوت هاست، بدین سان این دو دیدگاه را می توان دیدگاهی همانند دانست. در بخش های حقیقت نبوت، اثبات ضرورت نبوت، راه تشخیص نبی از غیرنبی و شریعت الهی از غیرالهی، صفات نبی، مراتب انبیا و وظایف نبی، دیدگاه هر دو فیلسوف بسیار به یکدیگر شباهت دارد. تنها بخشی که در آن مسیر صدرا و ابن میمون کاملا از هم جدا می شود، بخش مربوط به «افضل انبیا»ست.
    کلیدواژگان: صدرا، ابن میمون، نبوت، نبی، حس، خیال، عقل، شریعت
  • حمیدرضا رضانیا* صفحه 25
    در این نوشتار، حقیقت انسان و دوساحتی بودن وجود او، تجرد نفس و دسترسی به مقامات بلند انسانی در سایه بندگی حضرت حق، جایگاه فطرت، کرامت انسان، نقش معرفت نفس، مقام قرب و مکانت انسان کامل مورد بررسی قرار گرفته و مشخص شده است که عبودیت خداوند نه تنها اسارت و محدودیت نیست، بلکه انسان را در بالاترین جایگاه عالم امکان قرار می دهد.
    کلیدواژگان: انسان، نفس، قرب، عبودیت، انسان کامل
  • محمد مهدی گرجیان*، حسام الدین شریفی صفحه 49
    مسئله جبر و اختیار انسان، از مسائل بحث برانگیز در ادیان و مکاتب فکری بوده است. در میان مسلمانان، این مسئله توجه متکلمان، فلاسفه، عرفا را به خود مشغول ساخت. متفکران اسلامی با توجه به آیات قرآن به بررسی این مسئله پرداختند. برخی به جبر، برخی به اختیار و برخی راه میانه را برگزیدند. در این مقاله درصدد آنیم که با توجه به آیات قرآن و جمع میان آنها راه حل میانه را با یاری جستن از عقل و عرفان تبیین نماییم و نشان دهیم علم و قدرت نامتناهی خداوند که حاکی از جباریت ذات الهی است، منافاتی با اختیار انسان ندارد. علم و قدرت نامتناهی خداوند با اراده انسان آنکه براساس همین سیطره و قدرت الهی دارای اختیار شده است، قابل جمع بوده، هریک در جایگاه خود قرار دارد و تعارضی میان آنها نیست.
    کلیدواژگان: جبر، توحید افعالی، علم پیشین الهی، اختیار، عین ثابت
  • محمدسالم محسنی*، محمدباقر قیومی صفحه 67
    انسان موجودی عاقل و مختار است، از این رو مخاطب تکالیف تشریعی خداوند قرار گرفته است؛ ولی از آنجا که انسان دارای ابعاد وجودی متکثری مانند بدن، روح، نفس و حالات ذهنی است و از سوی دیگر، در تعریف هویت انسان نیز دیدگاه های گوناگونی وجود دارد، بر این اساس، تعیین مخاطب تکالیف الهی وابسته به رویکردی است که در هویت شخصی اتخاذ می شود؛ چون تکلیف متوجه انسان است و براساس تعریفی که از انسان صورت می گیرد، مخاطب تکالیف الهی تعیین می گردد. اگر همین بدن و هیکل محسوس، هویت انسان تلقی شود، مخاطب تکلیف نیز بدن خواهد بود و اگر ذهن یا نفس و یا روح هویت انسان به شمار آید، تکلیف هم متوجه آنها می شود. از اینکه هویت انسان در نشئه دنیا به گونه ای تفکیک ناپذیری از بدن مادی و نفس مجرد ترکیب یافته است، نظریه دوگانه انگاری هویت موجه به نظر می رسد و در نتیجه، مخاطب تکالیف الهی نیز هویت ترکیبی بدنی نفسانی خواهد بود.
    کلیدواژگان: هویت شخصی، تکلیف، مخاطب تکالیف، بدن، نفس، روح، ذهن
  • زهرا قاسمی*، محمدحسین بهزادی، محمد کاظم کاوه پیشقدم صفحه 89
    عدالت به عنوان یکی از مسائل مهم علوم معرفتی و علوم اجتماعی همواره مورد توجه فیلسوفان و اندیشمندان قرار گرفته است. عینیت و ترجمه عملی توحید در زندگی انسان عدالت است. عدالت از مفاهیم کلیدی و بنیادی در فلسفه سیاسی این دو اندیشمند است. این مقاله می کوشد به بررسی مفهوم عدالت در فلسفه سیاسی ابونصر فارابی (معلم ثانی) و شهید صدر بپردازد و همچنین تلاش بر آن است بتوانیم نشان دهیم در نگاه فارابی و شهید صدر عدالت به معنای وسطیت، تناسب و هماهنگی یا قراردادن هرچیزی در جای خود، رعایت حدود هرچیزی و پرهیز و دوری از افراط، زیاد ه روی، نقصان و کاستی است و همچنین عدالت را به معنای باحقیقت یا حق بودن، به مثابه امری عقلا نیک و شایسته، به معنای خصیصه ماهوی جهان و... می دانند.
    کلیدواژگان: عدالت، فارابی، شهید صدر، فلسفه سیاسی
  • محمدعلی اسماعیلی*، سیدمحمدمهدی احمدی اصفهانی صفحه 115
    غالب اهل سنت، شیعه را طرفدار بداء به معنای ظهور بعد از خفاء (معنای لغوی) دانسته اند و در نتیجه معتقدند شیعه گستره علم الهی را نپذیرفته و ظهور پس از خفا را بر خداوند متعال جایز می داند. محققان شیعه از قدیم الایام به دفاع از عقیده بداء پرداخته، معتقدند عقیده به بداء حقیقتی قرآنی است که آیات و روایات فراوانی از شیعه و اهل سنت بر آن دلالت دارد. اسناد بداء به معنای لغوی آن به خداوند متعال مورد انکار محققان شیعه و اهل سنت می باشد؛ ولی در تفسیر معنای اصطلاحی بداء اختلافاتی وجود دارد. برخی بداء را همسان نسخ دانسته اند و تفاوت این دو را اعتباری می دانند و برخی دیگر تفاوت بداء و نسخ را در تفاوت حوزه این دو دانسته، حوزه نسخ را امور تشریعی و حوزه بداء را امور تکوینی می دانند و برخی نیز معتقدند نسخ و بداء از دو گونه متفاوت اند. نوشتار حاضر بر این است تا ضمن تبیین و تفسیر دیدگاه های گوناگون پیرامون حقیقت بداء، به بررسی حقیقت بداء از نگاه روایات شیعی پرداخته، در پایان به تبیین برخی از آثار اعتقاد به بداء بپردازد.
    کلیدواژگان: بداء، نسخ، علم الهی، لوح محفوظ، لوح محو و اثبات
  • مرصاد حاج ایلیچ*، ابوالفضل کیاشمشکی صفحه 143
    براساس دیدگاه های ناسازگارگرا، فعل اختیاری مبتنی بر اراده آزاد با وجود اصالت تعین در کل نظام هستی امکانپذیر نیست و همچنین است عدالت محوری با وجود پدیده های شر در آن؛ ولی دیدگاه های سازگارگرایانه بالعکس قائل است که اراده آزاد تنها در صورتی امکان پذیر است که با اصالت تعین در کل نظام هستی هماهنگ باشد. پاسخ سازگارگرایانه در مقابل اشکالات بر عدالت محوری نظام هستی و غیرمنطقی بودن باور های دینی با وجود پدیده های شر اختیاری نیز به ترتیب نظر یه های دادباوری اختیارگرایانه و دفاع اختیارگرایانه است. مفاد نظریه نخست این مدعاست که خداوند از طریق آفرینش جهانی که حاوی موجودات مختار می باشد، توانسته است کامل ترین جهانی را بیافریند، هرچند می دانست برخی از این موجودات مختار شر را بر خیر ترجیح می دهند؛ ولی مفاد نظریه دوم این مدعاست که ایمان به خداوندی که دارای کمال مطلق است، از جمله خیرخواهی مطلق از یک سو و وجود پدیده های شر از سوی دیگر مستلزم تناقض گویی و محال ذاتی نیست، بلکه، تصویری منطقی و مطابق با موازین عقلانی است؛ چون وجود چنین جهانی از امور ممکن است، نه از امور محال.
    کلیدواژگان: اختیار انسان تعین، علم پیشین الهی، هماهنگی پیشین بنیاد، کل نظام هستی، اراده آزاد، شر اختیاری، جبر، عدالت محوری
|
  • Masoud Sadiqi*, Sayed Mahmud Musawi Page 5
    Sadra, the foremost among theosophers and Musa Ibn Maimonides are twophilosophers belonging to Islamic and Jewish traditions respectively and bothdiscussed the issue of prophecy in detail. By comparative study one finds that thereare more similarities than differences between the two views. On such topics asnature of prophethood, proof of its necessity, way of recognizing true prophet fromfalse one, and distinguishing the Divine Law from profane one, character traits ofprophet, hierarchy and missions of the prophets, both think in much the same way.The only matter over which they disagree is the question as to which prophet is themost excellent. Sadra believes that Muhammad the holy prophet of Islam is the mostexcellent and his holiness was not obliged to follow the previous Divine Lawswhereas Maimonides is of the opinion that Moses is superior and so the later prophetare also to follow Mosaic Law.
    Keywords: Sadra, Maimonides, prophethood, prophet, sensation, imagination, intellect, Shriah (Law)
  • Hamid Reza Rezania* Page 25
    The present article is to discuss reality of man, two-dimensionality of hisexistence, immateriality of human soul and the capacity of man to arrive the noblehuman states in light of servitude to God the Exalted, status of primordial nature,nobility of man, role of self-knowledge, and state of proximity of perfect man. Thearticle concluded that the servitude man before God is not to be regarded as captivityand limitation. Rather, it can place man in highest rank in the possible world.
    Keywords: man, soul, proximity, servitude, perfect man
  • Muhammad Mahdi Gorjian*, Hisamoddin Sharifi Page 49
    The predestination and free will of man is among the controversial problems inreligions and schools of thought. Among Muslims this problem has drawn theattention of mystics as well as philosophers and theologians. Islamic thinkers havedealt with it on basis of Qurʾānic revelations. Some chose the idea of predestination.Others drew to free will. Still another group of thinker found the middle way as trueand justified. The present article is to explain the middle way on the basis ofQurʾānic revelations and supporting arguments from reason and mysticism, showingGod's knowledge and omnipotence, the hallmark of His All-Dominion, are notinconsistent with human freedom. Divine Omniscience and Omnipotence that areground of human will can be reconciled with it and each has its own proper placeand there is no incompatibility among them.
    Keywords: predestination, free will, Divine Foreknowledge, Unity of Divine Acts, Divine All, dominion, immutable archetype
  • Muhammad Salim Mohsini*, Muhammad Baqir Qayyumi Page 67
    Man as free and rational being is the addressee of the divine commandments.Since, however, he is of many existential dimensions such as body, soul and mentalstates and there are different views on definition of human identity, it is important todecide which approach to take to determine personal identity in defining the exactaddressee. For obligation is addressed to human being and thud our definition isdecisive in this respect. If corporeal bod is identified as the true nature of humanbeing, the addressee will be human body whereas if mind or soul or spirit isrecognized as human identity then all commandments are held to be addressed tosoul or spirit.As human nature is inextricably constituted with both corporeal body andimmaterial soul in this world, the mind-body dualism as the theory of human natureseems to be justified and as result the addressee of Divine commandments will be acompound identity of mind and body.
    Keywords: personal identity, obligation, addressee of obligations, body, soul, spirit, mind
  • Zahra Qasimi*, Muhammad Hussein Behzadi, Muhammad Kazim Kaveh Pishqadam Page 89
    Justice as one of the important problems of epistemic and social sciences hasalways been interesting subject for philosophers and thinkers. Justice is but therealization and practical version of monotheism. Justice is a key and fundamentalconcept in the thought of both Muslim thinkers, Farabi and Sadr. This article is anattempt to deal with this concept in political philosophy of Farabi (second teacher)and Martyr Sadr. Attempts are also made to show that justice in the eyes of thesetwo thinkers is intended to be a mean between the two excesses, harmony or to put athing in its proper place, avoiding any sort of extremist act or shortcoming. Justice isalso meant to be with Truth or Reality as rationally good and proper and essentialfeature of the world.
    Keywords: justice, Farabi, Martyr Sadr, political philosophy
  • Muhammad Ali Ismaeli*, Sayed Muhammad Mahdi Ahmadi Esfahani Page 115
    Most of the Sunni Muslims deem Shiites to be in favor of Badaʾ (lit. appearance)in its literal sense namely appearance after being hidden and hence they chargeShiites of allowing such a concept of Badaʾ for and thus denying God's omniscience.Shiite scholars traditionally advocated the doctrine of Badaʾ arguing that it is aQurʾānic truth in support of which there are many Qurʾānic verses and Hadiths in thecollections of tradition from both Sunni and Shiite Muslims.Both Sunni and Shiite scholars deny attributing Badaʾ in its literal meaning toGod, though there is difference of opinions of technical meaning. Some identify itwith abrogation and conceive a conventional difference between the two. Thepresent article is an attempt to explain various views on the reality of Badaʾ esp. onthe basis of Shiite hadiths with a reference to effects of belief in the doctrine ofBadaʾ.
    Keywords: Badaʾ abrogation, God's Knowledge, Preserved Tablet, Tablet of obliteration, affirmation
  • Mersad Hajj Ilich*, Abolfazl Kiyashemshaki Page 143
    On the basis of incompatibilist views, free acts based on free will are notpossible in view of determinism governing the whole order of existence, nor is theexistence of evils with justice-centrality. Compatibilist views by contrast, maintainthat free will is possible if only it coheres with determinism in whole scale of reality.Compatibilist responses to the objections to justice-centrality in order of beingsand of irrationality of religious beliefs in view of the reality of free-will-based evilevents are the theories of free will theodicy and free will defense respectively. Thepurport of the former is the idea that God has created the best possible world out ofbeings possessed of free will though He knows from all eternity that some thesebeings would prefer evil to goodness. The content of the other theory, however, isthat belief in God who is absolutely perfect and omnibenevolent is not incompatiblewith the existence of evil and does not imply any contradiction or essentiallyimpossibility. Such a universe is possible in itself and one can rationally believe inGod as its creator.
    Keywords: determinism, Divine Foreknowledge, pre, established harmony, whole scale of reality, free will, evil out of free will, justice, centrality